INDIAN MUSIC FORUMS

Sign up Calendar Latest Topics Chat

Reply
  Author   Comment  
tligen

Registered:
Reply with quote  #1 
Hi!
I live in Sweden and would like to learn to play Sitar.
Due to the cost of shipping I'd like to buy from within Europe and I have found a site in Germany with Indian instruments
http://www.india-instruments.de/
Anyone who has any experience of this company?
I've found some Sitars here:
http://www.india-instruments.de/pages/stringinst/sitar/sitar_e.html
Think the Hiren Roy is too much right now but I'm thinking of P.& Brothers Full Deco or the others (maybe) http://www.india-instruments.de/pages/stringinst/sitar/pbrful_e.html
820 euro is $985

Any help, opinon or suggestions are appreciated!

Registered:
Reply with quote  #2 
Hello!

Are you swedish? Where do you live? I´m a swede living in Stockholm that maybe could help you find a good sitar and give beginners lessons, or find another teacher for you!

I´ll send you my number in a PM and you could call me.

Cheers!
0
visible_world

Registered:
Reply with quote  #3 
hej. jag är en tablaspelare från sverige (bor i uppsala) va kul att de e lite folk från sverige här., vem lär ni er av? hur länge har ni hållt på etc

Registered:
Reply with quote  #4 
Tjena!

E det du som känner Anurag och har lärt dig av Anindo Chatterjee? Jag hörde att ni spelade i söndags om det nu är du alltså? Själv har jag tagit sitarlektioner drygt 2 år av Stian Grimstad i Stockholm. I Indien har jag tagit lektioner av Anil Singh från Dharamsala. Elev till sarodspelaren Rajesh Moitro som var elev till Ali Akbar Khan (jag har förstått att det är väldigt viktigt att få med hela kedjan när man pysslar med indisk musik).

Innan dess fnulade jag lite med Saraswati vheena, men blev ingen riktig fena. Framförallt är jag gitarrist kanske jag ska säga...
0
visible_world

Registered:
Reply with quote  #5 
jora. de e jag som anurag spelade med i söndags. kommer du att komma den 4:e april? det vore kul att träffas.
du borde också träffa håkan almkvist som spelar sitar här i uppsala. en riktig hejare på guran...
ses kanske snart.
häls jon

Registered:
Reply with quote  #6 
Tjena!

Aha! Det var du alltså! Jo, jag ska försöka komma, tror jag är ledig den 4:e. Hur länge tror du att ni spelar? Vore kul att träffa er!
0
Mr West

Registered:
Reply with quote  #7 
Måste bara säga att jag googlade Håkan precis. han har ju spelat sitar sen 81! Lyssnade lite på Ensemble Nimbus också..... Han måste ju vara nåt sorts geni antar jag!
0
visible_world

Registered:
Reply with quote  #8 
jo. håkan han e håkan... angående den 4 så vet jag inte riktigt hur känge vi ska spela. jag tror att de e säkrast att höra höra med anurag. jag vet inte ens var vi skall vara någonstans. så jag litar helt och hållet på honom angående det.
vad spelar du. jag menar. vilka taals, teentaal. nån mer? vilka ragor spelar du? vore verkligen kul att höra dig...
hls jon

Registered:
Reply with quote  #9 
Hmm.... har bara fått lära mig kompositioner i teental än så länge(och keherwa och dadra), och jag tycker det varit tillräckligt att pyssla med. Har precis börjat planka melodier och försöka mig på rupak...

Har kollat på ett gäng olika ragor, dom jag har i huvet just nu är nog Jog, Madhuvanti och Gujuri Todi.
0
visible_world

Registered:
Reply with quote  #10 
hej du. jo jag funderade på logiken i att skriva inlägg här. jag menar. jag råkar känna till att du har min mailadress. jag pratade med anurag igår... tänkte att det kan vara lite lättare så :wink:
svåra ragor du ger dig på i början... och svår taal. ruupak är svår, mycket svårare än exempelvis jhaptaal eller ektaal. ganska lätt när det gäller att lägga tehais men svår vad gäller ren improvisation. det känns ofta som om det fattas ett slag... du fattar nog va jag menar... morrs

Registered:
Reply with quote  #11 
Quote:
Originally Posted by "Mr
Hello!

Are you swedish? Where do you live? I´m a swede living in Stockholm that maybe could help you find a good sitar and give beginners lessons, or find another teacher for you!

I´ll send you my number in a PM and you could call me.

Cheers!
Hejsan.
Jag hade tänkt lära mig spela sitar, och har hittat en på vendolin.se som verkar okej för en nybörjare. Vet du om det finns någon lärare i närheten av karlstad som man kanske kan ta kontakt med? tack på förhand.
/David
0
visible_world

Registered:
Reply with quote  #12 
hej david. jag spelar som sagt tabla. men du kan maila mig på
visible_world@hotmail.com så kan jag förmedla ditt namn till några som vet. jag känner en kille här i uppsala som skulle kunna lära dig. men ja, skicka ett mail till mig så kan vi prata vidare där.
Jon

Registered:
Reply with quote  #13 
Quote:
Originally Posted by "75190255508"

Hejsan.
Jag hade tänkt lära mig spela sitar, och har hittat en på vendolin.se som verkar okej för en nybörjare. Vet du om det finns någon lärare i närheten av karlstad som man kanske kan ta kontakt med? tack på förhand.
/David

Tjena!

Jo, jag tror att det kan vara svårt att ge sig på den sitaren från Lund som fanns på vendolin, om man inte kan en del om sitarer. Man kan se på bilden att stallet är snett, så då måste du rätta till det och ställa in ljudet. Dvs göra Jawari! Det finns en massa poster om det på det här forumet, men det tar tid att lära sig.... jag tror inte du kan hitta nån som gör det åt dig i Karlstad, så då krävs det lite händighet och tålamod.

Annars kan jag, om du vill, hjälpa dig att få en sitar skickad från indien, men jag tror det billigaste då blir runt 5-6000 spänn eftersom frakten blir rätt dyr. Å andra sidan får du ett riktigt bra instrument.

En tredje variant om det ska vara billigt är att jag säljer en nybörjar/övningssitar som jag har, fast då vet jag inte om den är bättre än den i Lund.

Jag rekommenderar ju såklart att köpa ett bra instrument från början, så att man inte tappar sugen direkt.

Vad det gäller lärare så tror jag att jag har numret till en sitarsnubbe i Kil, det är väl iallafall hyfsat nära? Fortfarande sällsynt med sitar...

Skicka ett PM till mig om du vill veta mer!
0
Previous Topic | Next Topic
Print
Reply

Quick Navigation:

Easily create a Forum Website with Website Toolbox.